czwartek, 22 sierpnia 2013

Gruzja, Borjomi, 15.06.2013 r

Jak z Gori dojechać do Borjomi?

Dzisiaj zaplanowaliśmy dotarcie do Borjomi. Zjedliśmy śniadanie, które przygotowała nam gospodyni za 10 lari, pożegnaliśmy się i poszliśmy na dworzec autobusowy.

Dworzec autobusowy w Gori

Po drodze mijaliśmy bazar w Gori usytuowany przy dworcu. Jak większość bazarów w Gruzji tak i ten miał swój klimat i zapach. My jednak musieliśmy iść dalej, bo nie wiedzieliśmy, o której będzie marszrutka do Borjomi. Okazało się, że odjeżdża za pół godziny więc kupiliśmy bilety i czekaliśmy. Na miejscu dowiedzieliśmy się, że musimy jechać z przesiadką w Kashuri, bo bezpośrednia marszrutka jest dopiero o 13-tej. Piotrek przed odjazdem poszedł na bazar. Wrócił po kilkunastu minutach z kubkiem kwasu chlebowego. W końcu ruszyliśmy w drogę. Podróż minęła sprawnie, bo nawet przesiadka w Kashuri nie wydłużyła znacząco czasu przejazdu.
W Borjomi na przystanku podeszła do nas kobieta i zapytała, czy nie szukamy noclegu.

Ja z Lalą, u której wynajęliśmy pokój

Po krótkiej rozmowie zdecydowaliśmy się za 40 lari wynająć u niej pokój. Jak się okazało mieliśmy do dyspozycji pokój, kuchnię i łazienkę. Nasza gospodyni Lala jest emerytowaną nauczycielką z Tbilisi, a w Borjomi ma domek, który wynajmuje turystom. Znajduje się on na górze, z której widać całe uzdrowisko.
Po odświeżeniu się poszliśmy do informacji turystycznej w Borjomi, która znajduje się przy przystanku autobusowym. Dostaliśmy mapę regionu, a sympatyczny pan opowiedział nam o atrakcjach miasta i okolic.

Widok na uzdrowisko z kolejki linowej

Co można zwiedzić w Borjomi?

Borjomi jest miastem uzdrowiskowym. W latach trzydziestych ubiegłego wieku odkryto tu chlorkowo- wodorowo- węglanowo- sodowo- wapniowe wody mineralne, które wpływają leczniczo na układ pokarmowy i drogi żółciowe. W parku Likani w Borjomi znajdują się ogólnodostępne źródła ciepłej i zimnej wody mineralnej.

W tle ujęcie ciepłej wody mineralnej

Wejście do parku kosztuje 0,5 lari ale wody można sobie wziąć tyle ile zdoła się unieść. Trzeba przyznać, że woda mineralna Borjomi jest wyśmienita. Ma lekko słony smak. Piliśmy też ciepłą wodę mineralną i smak jej jest bardziej zdecydowany niż zimnej. Jednak smakosze wód zdrojowych byliby zadowoleni.
Po degustacji wód zaopatrzyliśmy się w butelkę ciepłej i poszliśmy na spacer po parku. Butelka takiej wody w sklepie kosztuje 1,20 lari.

Piotrek w kolejce po wodę mineralną

Jest tu wiele atrakcji dla dzieci i całych rodzin. Są place zabaw, karuzele, kolejki i długa aleja wzdłuż rzeki, która prowadzi do basenów z ciepłą wodą mineralną, w których można się kąpać.

W drodze do basenów

Poszliśmy tą kilkukilometrową aleją i mijając malownicze okolice dotarliśmy do wspomnianych basenów. Niestety nie mieliśmy szczęścia, bo nie było w nich wody, a kilku panów malowało wnętrza basenów przygotowując je do sezonu. W parku spędziliśmy całe popołudnie. Wieczorem wróciliśmy do domu.

Zdjęcia z Borjomi

Serdecznie zapraszamy do pięknej Kachetii, do naszego Peter's Guest House w Sighnaghi, do kontaktu z nami:

celina.wasilewska63@gmail.com

nr tel.   +995 599 22 19 63  - polski, rosyjski, angielski (Polish,
Russian, English)

Zapraszamy do polubienia nas na: https://www.facebook.com/peterguesthouse

Rezerwować pokoje można też tutaj